De 5 belangrijkste redenen om loyaal aan de werkgever te blijven.

De 5 belangrijkste redenen om loyaal aan de werkgever te blijven.

Als werkgever is het fijn, zelf belangrijk om werknemers te hebben die loyaal zijn. Loyaal aan het bedrijf, loyaal aan de baas, loyaal aan andere collega’s. Het zorgt voor een fijne werksfeer, onderling vertrouwen, maar ook voor meer productiviteit en minder ziekteverzuim.

In dit artikel:

De betekenis van loyaliteit is:

Trouw zijn aan aangegane verbintenissen. Er wordt daarbij ook gesproken van eerlijk zijn en oprechtheid. Je (moreel) verbonden voelen en oog hebben voor de belangen van een ander of organisatie. Bij de vraag of iemand loyaal is aan het bedrijf waar de persoon werkt, gaat het er ook om of de werknemer een jobhopper is of juist jaren bij dezelfde werkgever blijft.

Loyaliteit van werknemers, waarom is dat zo belangrijk?

  • Het is zo belangrijk voor een organisatie om loyaal personeel te hebben, omdat het vaak de mensen zijn die de organisatie goed kennen. Ze werken er al jaren en hebben al veel meegemaakt in het bedrijf. Denk aan de groei van het bedrijf of reorganisaties en het effect van veranderingen. De werknemer heeft misschien al verschillende functies gehad en kent daardoor de organisatie en zijn klanten goed.
  • Verloop van personeel brengt altijd kosten met zich mee. Niet alleen de kosten van werving en selectie, maar ook het inwerken in de functie en het leren kennen van de organisatiecultuur. Er gaat enige tijd overheen voordat een werknemer zich het bedrijf eigen heeft gemaakt en in de tussentijd worden er fouten gemaakt.
  • Daarnaast kan het vertrek van een werknemer betekenen dat ook andere werknemers weggaan. Denk aan de verandering van de sfeer of de werkdruk die daardoor veranderd.

Wat zijn de feiten die te lezen zijn in de media die komen uit regelmatig gehouden onderzoeken?

Volgens een onderzoek van careerbuilder in 2008 zijn de redenen dat een werknemer niet loyaal is

1.Werkcultuur bevalt niet (43 procent)
2. Inspanningen worden niet gezien of gewaardeerd (42 procent)
3. Het gevoel dat de werkgever mij niet waardeert (41 procent)
4. Niet voldoende carrièreperspectieven (37 procent)
5. Te lage beloning (30 procent)
6. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet goed genoeg (26 procent)
7. Ik vind mijn baas niet aardig (26 procent)
8. Het werk is niet uitdagend genoeg (23 procent)
9. Werkgever biedt niet genoeg permanente training of opleiding (twintig procent)

Werknemers blijven niet hun hele leven voor één werkgever werken.

Zo’n 25 tot 40% van de werknemers zou per jaar veranderen van baan of functie en sommigen starten ook een eigen onderneming. Het zijn vooral de jongeren die veranderen van werkgever. Werknemers tussen 25 en 35 jaar veranderen vaker van functie binnen de organisatie.

Sinds 2008/2009 tot vorig jaar bleven veel werknemers bij hun huidige werkgever werken. De laatste tijd zie je juist dat veel werknemers van baan en dan vooral ook van werkgever wisselen. Uit cijfers van het CBS  blijkt dat er vorig jaar 937.000 mensen tussen 15 en 75 jaar een ander beroep hadden dan het jaar ervoor. Het veranderen van baan zou te maken hebben met de economie.

Loyaliteit en het belang van een vast contract.

Bij een baan met een tijdelijk jaar-, of halfjaarcontract zal de loyaliteit van mensen minder zijn dan bij werknemers met een vast contract. Niet alleen de twijfel die een tijdelijk contract met zich meebrengt en de stress die daar bij hoort zorgt daarvoor. Er is veel minder sprake van verbinding met een organisatie o.a., door het gevoel van een gebrek aan vertrouwen. Dat werkt beide kanten op voor werkgever en werknemer. Daarnaast speelt het ook een rol bij het contact met collega’s die wel een vaste aanstelling hebben.

Met een vast contract zal een werknemer zich sneller op zijn plek voelen waardoor de band met een organisatie sterker zal zijn. Dat vertrouwen wekt loyaliteit op naar het bedrijf maar ook naar de baas.

Veel werkgevers hebben momenteel een tekort aan personeel en is het sinds jaren weer zo dat niet het bedrijf die personeel zoekt besluit of een sollicitant wel past in de functie en bij het bedrijf. De sollicitant is weer aan zet en besluit, vaak al na het eerste contact, of ze wel willen werken bij de organisatie. De bedrijfscultuur en het imago van de organisatie zijn net zo belangrijk als het salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en toekomstperspectief.

Het kost dus vanaf 2017 weer enige moeite om de sollicitant binnen te krijgen die je als werkgever wilt. Daarnaast is het belangrijk om nu die goede werknemer te houden en niet te verliezen aan de concurrent.

Loyaliteit en verbondenheid.

Een organisatie wil graag dat personeel,  net zoals klanten, loyaal zijn aan het bedrijf. Uit onderzoeken is gebleken dat dit niet vaak het geval is. De organisatie zal dan geld en tijd moeten besteden aan het binnenhalen van nieuw personeel. Wat meer kost dan zittend personeel behouden.

Proberen de verbinding te vinden met de klant is al enige tijd “de manier” die in de marketing gebruikt wordt, om klanten die de organisatie heeft, te behouden en nieuwe klanten aan te trekken.

Die verbondenheid zorgt ervoor dat de omzetten gelijk blijven en er niet steeds opnieuw geïnvesteerd moet worden in het vinden van nieuwe klanten. Als een klant eenmaal iets gekocht heeft bij het bedrijf dan wordt er alles aan gedaan om te zorgen dat die klant weer terugkomt.

Die verbondenheid werkt nog beter en sterker door in een organisatie. Als personeel zich verbonden voelt met een organisatie, zorgt dat gevoel van samenhorigheid voor loyaliteit. Mensen zullen het er dan voor over hebben om in wat mindere tijden wat minder (secundaire) voordelen te hebben. Er zal harder gewerkt worden als dat in een periode nodig is. Alles door een sterk teamgevoel.

Niet de workshops die worden georganiseerd voor teambuilding, maar hoe de dagelijkse werkelijkheid is zorgt voor verbondenheid. De verbondenheid die nodig is voor het hebben van loyale werknemers.

Verbondenheid en vitaliteit van een werknemer.

Verbondenheid is de energie die ontstaat ( tussen mensen) wanneer zij zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Die verbondenheid met een organisatie, de baas en collega’s is belangrijk voor de vitaliteit.

Twee belangrijke peilers voor vitaliteit zijn goede sociale contacten en dingen doen die je het gevoel geven in een ‘flow’ te zitten. Werk maakt een groot deel uit van het leven van de mens. Dat maakt dat werk doen dat bij je past belangrijk is. Niet alleen het werk zelf is dan van belang ook de omstandigheden waaronder dat gebeurd.

Dat een werknemer blijf zitten waar die zit, wil niet zeggen dat de werknemer zich verbonden voelt met de organisatie of loyaal  is. Daar is meer voor nodig dan alleen een vast contract.

De vijf belangrijkste redenen voor loyaliteit aan de werkgever zijn:

  1. prettige collega’s (54%)
  2. uitdagende inhoud van het werk (51%)
  3. goede werk-privé balans (46%)
  4. vast contract (43%)
  5. werk dichtbij huis (40%)

Op nummer 1 staat prettige collega’s, je verbonden voelen met de mensen die je dagelijks om je heen hebt. Niet alleen met de directe collega’s. Natuurlijk ook met het management en de baas.

Over de schrijver
Reactie plaatsen