Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Gezonde goede gewoontes er mee beginnen en volhouden.

Aan de slag met gezonde goede gewoontes per 1 januari?

Gezonde goede gewoontes waarom beginnen we er niet mee of houden we het niet vol? We weten allemaal wel wat we zouden moeten doen om gezonder te leven. Het gehele jaar door zijn er momenten dat we tegen onszelf zeggen dat we iets voor onze gezondheid moeten doen. Ergens mee moeten starten of juist stoppen te doen, zodat we ons beter voelen.

Dat kunnen dingen zijn als sporten om fysiek gezonder te worden, meer uithoudingsvermogen te krijgen of voor de mentale gezondheid. We hebben ook steeds meer goede voornemens om ons mentaal gezonder te gaan voelen. We zouden gelukkiger willen zijn, ons goed willen voelen met onszelf en dingen willen doen, zodat we het naar ons zin hebben.

Wat zijn dan zoal die goede gezonde gewoontes die we willen?

Fysieke gezonde gewoontes:

  • Afvallen (nog steeds nr 1 als het gaat om goede voornemens)
  • Meer sporten en dan vooral naar de sportschool
  • Starten met joggen of hardlopen
  • Gezonder gaan eten. Meer groente en fruit, regelmatiger eten of geen junkfood meer.
  • Stoppen met roken
  • Stoppen met het drinken van alcohol
  • Stoppen met producten eten en drinken die suiker bevatten
  • Minderen met het drinken van koffie
  • Eerder naar bed toe gaan, zorgen voor meer of een betere nachtrust
  • Vaker de auto laten staan en op de fiets naar het werk.
  • Regelmatig gaan wandelen.

Mentale gezonde gewoontes:

  • Minder piekeren.
  • Het volgen van je passie.
  • Vaker ‘nee’ zeggen en/of assertiever worden.
  • Minder gebruik maken van de mobiele telefoon.
  • Een opleiding, training of cursus volgen voor persoonlijke ontwikkeling.
  • Mindfull gaan leven.
  • Gaan mediteren.
  • Niet zo snel boos en geïrriteerd worden.
  • Meer praten en uiten van hoe je je voelt (bijvoorbeeld tegen je partner of op het werk)
  • Meer aandacht geven aan jezelf of sociale contacten.
  • Proberen meer te genieten en te leven in het ‘nu’.
  • Zorgen voor meer structuur.
  • Verminderen van stress.
  • Meer genieten van het leven.

Er zullen er vast meer zijn en voel je vrij om onderin een reactie achter te laten over jouw goede voornemens.

Starten en volhouden van goede voornemens

Er zijn ontzettend veel goede voornemens en meestal mislukt het om ze vol te houden. Veel mensen zijn zelfs gestopt met het hebben van goede voornemens, omdat ze het toch niet kunnen realiseren.

Maar waarom is dat nou? Waarom houden we goede voornemens niet vol?

Als eerste is een grote reden dat we ons niet voorbereiden, we maken vaak geen plan, willen te grote stappen maken en snel resultaat zien. Met het beginnen van uitleggen waarom het niet lukt zijn dit al snel de logische antwoorden. Het gaat om veranderen van gewoontes en dat is vaak erg lastig.

Veranderen van gewoontes heeft twee belangrijke valkuilen:  De valkuilen bij goede voornemens

  1. De interne omgeving.
  2. De externe omgeving.

De interne omgeving bij het veranderen van gewoontes.

Met de interne omgeving wordt bedoeld hoe iemand zich van binnen voelt en wat iemand denkt en zichzelf verteld.  We hebben allemaal ervaringen en door die ervaringen uit het verleden laten we vaak onze toekomst bepalen. Ook kan het zijn dat je iets gelezen hebt of te horen hebt gekregen over situaties en je dat als waar hebt aangenomen. Denk aan een kind die iets geleerd heeft van zijn ouders, op school of op internet.

We hebben allemaal onze eigen overtuigingen en die overtuigingen zorgen ervoor dat we steeds blijven trappen in dezelfde valkuilen. Gedachten als het lukt mij toch niet, ik ben er nog niet klaar voor, dit is niet het juiste moment voor mij of gewoon; ‘wat ben ik toch een sukkel’.

De interne dialoog is vaak keihard, een gesprek met onszelf dat we nooit zouden durven voeren met iemand waar we veel om geven. Bang om schade te brengen aan de goede band die je met die persoon hebt. Toch ‘praten’ we vaak wel heel negatief tegen onszelf, geloven we niet in onze eigen kracht en zijn we bij voorbaat vaak al bang om te falen.

De externe omgeving bij het veranderen van gewoontes.

Ook de externe omgeving heeft grote invloed op het veranderen van gewoontes. Dat kan zijn op het gebied van steun krijgen of feedback. Het kan ook zijn dat een omgeving niet dat biedt dat nodig is om een gezonde gewoonte vol te kunnen houden of zelfs er maar mee te beginnen.

Een voorbeeld van het niet kunnen volhouden van een goede gewoonte thuis.

Stel dat je graag gezonder wilt eten, maar de rest van het gezin daar niet aan mee wilt doen. Het kan heel lastig zijn om zonder steun en juist met kritiek en ongenoegen van het gezin om te gaan en zelf toch te blijven volharden gezond te eten elke dag.

Een voorbeeld van het niet kunnen volhouden van een goede gewoonte op het werk.

Stel dat je graag elke dag buiten wilt wandelen tijdens de lunch. Als niemand mee wilt gaan of als er niemand op het werk geïnteresseerd is in wat meer aan de gezondheid te denken op het werk dan stompen ideeën al snel af. Misschien wil je wel stoppen met het eten van veel suiker, maar wordt er juist die week drie keer gebak getrakteerd. Het kan dan heel lastig zijn om er ‘nee’ tegen te zeggen, zeker als wordt aangedrongen of over jouw voornemen grappen worden gemaakt.

Aandacht voor gezonde gewoontes op het werk

Juist op het werk is aandacht voor gezonde gewoontes belangrijk. Het CBS melde dat in februari dit jaar er 8.7 miljoen mensen aan het werk waren. 8,7 miljoen mensen brengen hun leven voor een heel groot deel door op de werkvloer. Gezonde gewoontes onder de aandacht brengen op het werk kan daarom veel mensen helpen om die gezonde voornemens ook daadwerkelijk te realiseren en vol te houden.

Maar wat is daarvoor nodig?

Hoe kan je goede gewoontes stimuleren onder het personeel?
  1. Een cursus gezonde voeding?
  2. Een bootcamp?
  3. Een interne training organiseren over vitaliteit?

Blijvend aandacht besteden aan gewoontes die positief zijn voor vitaliteit

De meeste initiatieven om gezondheid te bevorderen leiden op lang termijn tot niets. Een belangrijke reden daarvan is dat organisaties niet structureel zorgen voor het bevorderen van vitaliteit. Toch blijkt dat alleen door structureel een aanbod te ontvangen voor vitaliteit het (uiteindelijk) gaat werken. Het vervelende met goede gewoontes is dan ook dat ze langzaam maar zeker in de kast belanden als er niet blijvend aandacht aan wordt besteed. Een workshop gezonde voeding helpt maar weinig als er in de bedrijfskantine genoeg ongezonde voeding te vinden is. Een interne training over vitaliteit helpt mensen niet als er verder in het jaar geen aandacht wordt besteed aan persoonlijke ontwikkeling of het verminderen van stress op het werk.

Het belang van een veilige omgeving voor gezonde goede gewoontes

creëer een veilige omgeving Een ander belangrijk punt waarom de externe omgeving een nadelige invloed kan hebben is het niet creëren van een veilige omgeving. Als een personeelslid zich niet veilig voelt, geen positief gevoel heeft over de organisatie, collega’s, leidinggevende of zichzelf niet kan zijn, dan kunnen negatieve emoties en gevoelens de oorzaak zijn niet mee te willen doen. Door het creëren van een veilige omgeving ontstaat juist de stimulans om mee te doen als gezien wordt dat andere personeelsleden zich ook inzetten.

Gezond bezig zijn, lichamelijk en/of mentaal werkt beter als mensen elkaar stimuleren om te starten en om er mee door te gaan. Samen gezonde gewoontes volhouden schept ook een band en werkt kopieer gedrag in de hand. Dat werkt zo bij gewoontes die een negatief effect hebben maar ook bij gewoontes die juist positief zijn.

Er is in groepsverband en in een organisatie waar het hebben van gezonde gewoontes wordt gestimuleerd ook sprake van een zekere mate van sociale druk. Als er meerdere mensen zijn die wel van start gaan en samen proberen die goede gewoontes vol te houden, wordt de sociale druk om mee te doen steeds hoger en vitaal bezig zijn belangrijker.

Invloed van privé stressoren op goede gezonde gewoontes.

Zo’n veilige omgeving creëren is de basis en is niet alleen op het werk belangrijk maar ook thuis. Privé omstandigheden zijn net zo van belang. Als iemand veel piekert, misschien financiële zorgen heeft, problemen in de relatie of een ziek familielid, dan voelt de basis al niet veilig. Het bezig zijn met vitaliteit is voor zo’n persoon totaal geen prioriteit.

Een personeelslid met zorgen kan wel via de organisatie ondersteund worden. Er zijn daar verschillende oplossingen voor te bedenken. De tijd die wordt besteed op het werk met collega’s waar steun en een stimulans om mee te doen van verkregen wordt, kan dan zelfs als een opluchting voelen. Het kan helpen de stress thuis even te vergeten.

Als organisatie personeel willen helpen met gezonde voornemens realiseren vraagt vooral tijd. Tijd steken in de cultuur, teamgevoel en oprechte aandacht voor het individu en dat structureel volhouden. Voor veel organisaties een grote verandering, maar zeker op termijn wel te realiseren.

kosten en baten vitaliteit op het werk

Kosten/baten vitaliteit op het werk

De kosten/baten analyse kan daarbij wel overgeslagen worden. Er is meer dan genoeg bewijs geleverd dat investeren in de vitaliteit van medewerkers zichzelf zal terugverdienen.

Vitabreak biedt diensten aan die in het teken staan van vitaliteit. In gesprek over vitaliteit en hoe vitaliteit van het personeel te stimuleren en verbeteren? Neem vrijblijvend contact op en vertel wat de wensen zijn. Met een Vitabreak op het werk kunnen er al snel heel wat positieve stappen gezet worden.

Lees ook: Hoe hou je gezonde veranderingen vol.

Aan de slag met goede voornemens samen met een coach?

Persoonlijk aan de slag met jouw eigen vitaliteit en goede gezonde voornemens? Nieuwsgierig of een coach je zou kunnen helpen en bijstaan, zodat je dit keer wel doorzet en het vol gaat houden? Vul dan het contactformulier in. Er wordt dan telefonisch contact met je opgenomen om jouw vragen en wensen over de mogelijkheden van coaching te bespreken.

 

Comment Section

0 reacties op “Gezonde goede gewoontes er mee beginnen en volhouden.

Plaats een reactie


*