Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Tien tips tegen decemberstress thuis en op het werk

Tips voor als je last hebt van decemberstress

Elk jaar last van decemberstress? Zorg dan dat je dit jaar daar op voorbereid bent met deze 10 tips.

De decembermaand brengt nogal eens de nodige stress met zich mee. Zowel thuis als op het werk kan het een hele drukke periode zijn. Wordt je nu al nerveus als je aan december denkt? Bereid je dan voor, zodat het dit jaar allemaal wat soepeler verlopen kan en je meer rust kunt vinden.

Jouw tips tegen decemberstress:

  1. Maak een planning. Het is een cliché misschien, maar juist wanneer we het druk hebben is het zo belangrijk om eerst de tijd te nemen voor een goede planning. Stel je prioriteiten. Wat is belangrijk en wanneer moet het klaar zijn? Geeft de dingen die je moet doen een cijfer van 1 tot 10 waarbij 1 totaal niet belangrijk is en 10 heel belangrijk. Vraag je ook af of het echt “moet” en van wie dan? Alleen van jezelf of wacht je baas ergens op?
  1. Kijk nu al of je bepaalde taken kunt voorbereiden. Ben je afhankelijk van het werk van je collega’s? Check dan eens hoe het staat met hun planning. Spreek bijvoorbeeld af dat ze je op de hoogte houden of maak direct afspraken over wanneer iets klaar moet zijn, zodat jij ook de tijd hebt om jouw werk rustig af te ronden.
  1. Probeer zo veel mogelijk onder vergaderingen uit te komen. Heb je een vergadering? Vraag jezelf dan af of het echt nodig is dat jij erbij bent. Vaak worden we voor een overleg uitgenodigd, maar is het helemaal niet belangrijk om erbij te zijn.
  1. Neem zelf het initiatief om contact op te nemen met klanten als je verwacht dat zij nog vragen hebben. Bel ze op met de vraag of je nog iets voor ze kunt betekenen voordat straks de drukte van de decembermaand begint.
  1. Accepteer hulp. Dat is niet altijd voor iedereen even makkelijk, maar maak dan nu eens een uitzondering voor jezelf. Bedenk wie wat van je zou kunnen overnemen als je to-do-lijst te lang aan het worden is. Niemand schiet er tenslotte iets mee op als je geïrriteerd raakt en thuis of op het werk uit je slof schiet, omdat je te veel tegelijkertijd wilt doen.

to-do-lijst feestdagen

  1. Maak tijd voor een wandeling. Besteed jij jouw tijd in het weekend in de warenhuizen om alle inkopen te verzorgen? Ruil het winkelcentrum ook eens in voor een wandeling buiten in de natuur.  Dat hoeft niet eens een hele lange wandeling te zijn. Door alleen al 10 minuten per dag een stukje te wandelen creëer je al meer energie en een beter humeur.
  1. Zorg ervoor dat je genoeg water drinkt. Door te zorgen voor genoeg vocht in je lijf zorg je er direct ook voor dat de kans op hoofdpijn verminderd. Het is ook goed voor de doorbloeding en houdt je hand uit de koektrommel of van al het andere snoepgoed. Dorst wordt vaak verward met honger en met al dat lekkers om je heen is het lastig genoeg om ervan af te blijven.
  1. Neem dagelijks even de tijd voor de dingen waar je dankbaar voor bent. In de decembermaand rennen we vaak overal naar toe en doen we van alles voor anderen. We vergeten daarbij nog wel eens om stil te staan bij dingen die ons gelukkig maken. Neem dagelijks even de tijd om drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Doe dat bij voorkeur in de avond vlak voordat je wilt gaan slapen. Het zal helpen om te ontspannen en zorgt er ook voor dat je niet gaat piekeren over waar je die dag niet aan toe bent gekomen.
  1. Probeer zoveel mogelijk gezond te eten. Dat hoeft niet te betekenen dat je al het lekkers moet laten staan. Blijf alleen wel ook gezond ontbijten, lunchen en zorg ook voor een gezonde avondmaaltijd. Juist al het suiker en het vet in veel van al dat lekkers kan zorgen voor een piek in je suikerspiegel met een diepe daling daarvan erna. Te veel suiker en vet zal zorgen dat je moe wordt.
  1. Plan naast tijd voor je werk en familie en vrienden thuis ook tijd in voor jezelf. Ook jij hebt tijdens de feestdagen rust nodig. Juist tijdens deze dagen merken we vaak hoe gestrest we soms bezig kunnen zijn. We raken uitgeput en overprikkeld. Deze dagen kunnen je bewust maken van het feit dat het nu eens tijd wordt om dingen volgend jaar anders te doen.

Heb je nog meer tips? Vermeld ze dan gerust hieronder in het blog. Altijd leuk om te lezen en misschien is jouw tip wel precies de tip die iemand anders goed kan gebruiken.

Alvast een fijne decembermaand.

Comment Section

0 reacties op “Tien tips tegen decemberstress thuis en op het werk

Plaats een reactie


*