Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Terugvallen in oude gewoontes bij afvallen of sport

Val je ook steeds terug in oude gewoontes?

Veranderen van gewoontes kent een aantal fasen en het is zeer waarschijnlijk dat je al die fases ook zult doorlopen. Het kan dan aanvoelen als dat het je nooit zal lukken, maar juist als je dan doorzet, zal je kunnen bereiken wat je werkelijk wilt.

Wat zijn die fases die je doorloopt als je bepaald gedrag wilt veranderen?

Stel dat je graag gezonder wilt worden en meer wilt letten op je gewicht. De eerste fase die je op zo’n moment al doorlopen hebt, is de fase van ontkenning. Het ontkennen dat het nodig voor je gezondheid is om een paar kilo’s kwijt te raken. Je bent dus al een hele stap verder als je bewust wordt dat je iets moet veranderen. De belangrijkste stap is daarmee al gezet.

Er zijn totaal vijf fases die je zult doorlopen. Stap een is de fase van ontkenning.

Stap twee is bewustwording.

In deze stap ga je nadenken om te veranderen. Je veranderd nog niets, je denkt er wel over na. Je wilt eigenlijk graag gezonder worden en beseft dat het belangrijk is om dan wat af te vallen. Je wordt je in deze fase meer bewust van je eigen verantwoordelijkheid. Als er iets moet veranderen, dan zal je daar zelf stappen voor moeten nemen.

Stap drie is de fase van voorbereiden.

In deze fase ga je op verkenning. Wat kan je doen om gezonder te worden? Je maakt plannen en vergelijkt de mogelijkheden die je hebt. Kan je bijvoorbeeld vaker de trap nemen of met de fiets naar je werk? Dit is de fase dat je zou moeten waken voor uitstelgedrag. Te lang blijven hangen in de fase van verkenning door het blijven onderzoeken van jouw mogelijkheden, maar geen keuze maken.

Stap vier is de fase van actie of uitvoeren.

Pas in deze fase, in stap 4, zal je actie gaan ondernemen. Je bent niet alleen meer bewust van de verantwoordelijkheid, maar je neemt ook de verantwoordelijkheid van je acties. Je begint met het veranderen van je gedrag.

Stap vijf is het volhouden.

Voor veel mensen is dit een lastige fase. Om vol te houden is motivatie belangrijk. Door een goede voorbereiding zal deze fase je makkelijker kunnen vergaan dan wanneer je de stap van voorbereiden overslaat of niet serieus genoeg neemt. Volhouden is niet alleen een kwestie van wilskracht. Veel factoren hebben invloed op het succes van deze fase, zoals:

  • Het nemen van kleine stappen.
  • Vieren van kleine successen.
  • Zelfvertrouwen (opbouwen)

Deze vijf stappen (stadia) van gedragsverandering kan je zien als een trap waarbij elke tree staat voor een fase. Het wordt gebruikt door coaches, maar het is ook heel goed om zelf te gebruiken, zodat je begrijpt wat er met je gebeurd. Zeker in lastige tijden kan je door te begrijpen wat er gebeurd van de ervaring leren.

Hoe komt het dat je terugvalt in oud gedrag?

Het terugvallen gebeurd nogal eens door te snel door de verschillende fases heen te willen.

Het is heel normaal om een aantal malen terug te vallen in oude gewoontes. Een verandering naar een gezondere levensstijl kost nu eenmaal tijd en energie. Niet altijd zal je dezelfde hoeveelheid tijd en energie er in kunnen of willen steken. Het is een doel voor de lange termijn en we willen nu eenmaal liever kiezen voor kortetermijndoelen. Dat is volkomen normaal, maar met het gevaar dat je te snel gaat.

Juist op die momenten dat je terugvalt weer de draad oppakken, zal ervoor zorgen dat je in de volgende fase komt. De draad weer oppakken betekent dat je een stap verder komt.

Je kunt bij een terugval eens stilstaan bij wat er gebeurd. Wat de reden is dat je terugvalt. Een techniek die veel mensen helpt, is het op een rij zetten van de nadelen als je geen actie onderneemt.

Hoe zal het zijn over een week, een maand of over 5 jaar als je geen actie onderneemt? Als je niet die verandering doorzet?

Terugval kan vele oorzaken hebben. Je houding tegenover de verandering, hoe je denkt ten opzichte van je eigen kunnen, maar ook bijvoorbeeld de invloeden van je omgeving.  Deze factoren kunnen er voor zorgen dat je opgeeft of waardoor je juist de motivatie vindt om door te gaan.

Dit is dan ook waarom aangeraden wordt om je te omringen met mensen en ook dingen die je tot steun zijn in het proces van veranderen. Terugval is geen probleem, het is volkomen normaal en hoort erbij. Het is veel belangrijker dat je leert van die stap terug. Wat zou je anders kunnen doen zodat het risico op terugval de volgende keer minder is?

Comment Section

0 reacties op “Terugvallen in oude gewoontes bij afvallen of sport

Plaats een reactie


*