Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Je doel bereiken met wilskracht

Met wilskracht alleen bereik je jouw doel niet

 

‘Je moet het echt willen’

Hoe vaak heb je die zin niet gehoord als het gaat om bereiken van doelen? Alleen met het tonen van wilskracht  bereik je jouw doel niet. Het is zelf zo dat als je te hard je tanden zet in wat je wilt bereiken dat je ook het vertrouwen in je eigen kunnen kunt verliezen. Dat gebeurd nogal eens, omdat het resultaat van inspanningen langer duurt dan gehoopt of verwacht. Je zou dan negatief kunnen gaan denken zoals ‘mij lukt het niet, zie je wel!’ of “Ik had kunnen weten dat ik het niet vol zou kunnen houden. Waarom doe ik toch elke keer weer zoveel moeite?

Afkomen van gewoontes die je niet prettig vindt of juist aan de slag gaan met iets wat je wilt bereiken is zelden te bereiken door wilskracht. Alleen met wilskracht iets willen bereiken maakt dat je het jezelf onnodig lastig maakt. Er is op die manier weinig plezier te beleven aan het bereiken van wat het dan ook is dat je graag wilt.

Uitstelgedrag:

We stellen het vaak uit om werkelijk stappen te ondernemen of geven snel op en de reden daarvan is eenvoudig. Je ziet dat wat je zou moeten doen of laten als een grote opgave. Als een berg die je moet beklimmen of uren fietsen met tegenwind, in de regen of erger, in een sneeuwstorm zonder wanten.

Doel bereiken met wilskracht?

Geen wilskracht? Hoe bereik je dan wel een doel?

Eigenlijk is het niet zo moeilijk om te bedenken wat daar het antwoord op is. Als je echt weet wat je wilt,  dan is het belangrijkste om ermee aan de slag te gaan op een manier dat het je ook plezier geeft.

Afvallen:
Als je graag wilt afvallen en gek bent op toetjes. Ontzeg je dan geen toetje, maar ga aan de slag met het uitproberen van recepten voor toetjes die gezond voor je zijn. Lust je graag iets lekkers bij de koffie? Zoek dan een recept om een cake te bakken die niet bomvol snelle koolhydraten zit.  Het kan van alles zijn wat het afvallen voor jou leuk(er) kan maken.

Gaan sporten:
Wil je gaan sporten om meer beweging te krijgen en je fitter te voelen? Zoek dan een leuke vereniging of club waar jij je prettig voelt. Samen aan de slag met mensen die hetzelfde nastreven als jij maakt het veel leuker dan alleen in de sportschool op de loopband te staan met oordopjes in.

Iets nieuws leren:
Als je een nieuwe vaardigheid wil leren, kies dan een vaardigheid die echt bij je past. Wat is je passie? Wat heb je stiekem nou altijd al willen doen of willen leren? Waar liggen jouw interesses? Ben je misschien al ergens goed in en vind je dat leuk om te doen? Welke vaardigheid past daarbij? Leer daar meer over in plaats van juist proberen te leren waar je niet goed in bent of interessant vindt.

Heb je dan helemaal geen wilskracht nodig?

Jawel, er zijn wel momenten dat je wat wilskracht nodig hebt. Als je iets wilt bereiken of wilt veranderen dan gaat dat vaak niet in een of twee weken. Het zal ook niet altijd meezitten of er kunnen situaties zijn die het je moeilijk maken om door te zetten.

Als je bezig bent met het bereiken van iets waar je ook plezier in kunt hebben zal het je wel veel makkelijker afgaan om ‘nee’ te zeggen. Je maakt dan sneller die keuzes die je dichter bij je doel brengen.

Om echt aan de slag te gaan met het bereiken van iets zou je aan nog meer dingen kunnen denken, zodat de kans dat het je zal gaan lukken groter wordt. Denk dan aan het maken van een plan. Het belangrijkste is wel dat je voor je inspanningen ook beloond wordt. Het bereiken van kleine successen en daar plezier aan beleven geeft je in ieder geval meer inspiratie en motivatie om door te zetten dan alleen wilskracht kan doen voor je.

Comment Section

0 reacties op “Je doel bereiken met wilskracht

Plaats een reactie


*