Softskills

Door digitalisering zal er in de toekomst meer vraag zijn naar softskills, zachte vaardigheden en veel minder naar kennis en feiten.

Wat zijn die “soft skills”? Soft skills zijn vaardigheden als:

  • Communicatievaardigheden.
  • Een teamspeler zijn.
  • Probleemoplossend vermogen.
  • Flexibel kunnen zijn, je snel kunnen aanpassen bij veranderingen.
  • Het hebben van doorzettingsvermogen.
  • Doel gericht zijn.
  • Goed met de beschikbare tijd kunnen omgaan.
  • Jezelf kunnen motiveren.

Hoewel opleidingen in hard skills, de functionele of technische vaardigheden belangrijk zijn, merk je nu al op de markt dat juist de soft skills belangrijk zijn voor het krijgen van die baan. Kennis is straks, misschien nu al, overal digitaal met een druk op de knop te vinden. Aanpassingsvermogen, creativiteit, oplossingsgericht zijn, nieuwsgierig zijn en jezelf kunnen motiveren maakt onderscheidend.

Daar is natuurlijk een hele goede reden voor. Denk bijvoorbeeld aan negativiteit. Er is onderzoek gedaan naar negativiteit op de werkvloer waaruit blijkt dat 90% van de slechte resultaten zou komen door negativiteit. Negativiteit is dan ook net zo als positiviteit, besmettelijk.

Zodra er positiviteit heerst, is er meer plezier in het werk. Dat zorgt er niet alleen voor dat de sfeer goed is. Zaken als samenwerking en productiviteit nemen erdoor toe en ziekteverzuim zal afnemen.  Passie voor de job, passie voor een bedrijf en waar het bedrijf voor staat of naar toe wilt.

Soft skills zijn aan te leren.

Het goede nieuws van deze soft skills is, dat ze zijn aan te leren en dat is natuurlijk heel fijn. Er zit wel een belangrijke maar aan verbonden.  Het hebben van die “soft skills” vraag om een hele belangrijke basis, je goed voelen. Je goed voelen zowel lichamelijk, mentaal als emotioneel.  Het beste voorbeeld is misschien wel stress. Door stress en zeker langdurige ongezonde stress, verdwijnen de meeste van die soft skills als sneeuw voor de zon.

[tweetquote]Het hebben van softskills valt of staat met persoonlijk leiderschap en vitaal zijn. [/tweetquote]

Iemand die goed is in doelen stellen, maar last heeft van uitstelgedrag, perfectionisme of het moeilijk vindt om keuzes te maken, zal in het meest gunstige geval alleen tegen de factor tijd aanlopen om het gestelde doel te behalen.

Soft skills zijn dan ook zo soft nog niet.

 

Hoe belangrijk zijn soft skills?

Soft skills zijn niet alleen van belang voor jou als werknemer om die baan te hebben die je zo graag zou willen en te groeien in je functie voor je persoonlijke doelen.  Dat werknemers soft skills bezitten is net zo belangrijk voor de werkgever.

Positieve werknemers die goed in hun vel zitten, samenwerken, productief zijn en passie hebben voor hun werk en het bedrijf. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn als een team alleen zou bestaan uit zulke mensen. Als werkgever verwacht je dit waarschijnlijk wel bij het aannemen van personeel en misschien zijn de mensen zeker zo op het moment dat ze solliciteren. De vraag is dan, hoe hou je ze zo of wat kan je doen als werkgever om zittend personeel weer zo gepassioneerd te krijgen?

Veel werkgevers verwachten dat werknemers hun werk naar tevredenheid van de werkgever doen en misschien doen ze dat ook, maar dan blijft de vraag staan of het niet nog beter kan. En als het beter zou kunnen, hoe kom je er dan achter dat het beter kan? Wat kan je en zou je als werkgever kunnen doen om medewerkers te stimuleren?

Een jaarlijkse workshop? Een intranet waar informatie kan worden gevonden over vitaliteit (meer energie en levenslust)? Is dat genoeg of zou je als werkgever actiever moeten zijn in werknemers stimuleren tot het ontwikkelen van die soft skills en waar begin je dan?

Werkstress, een struikelblok.

Werkstress is een groot struikelblok om werknemers energiek en gepassioneerd te houden. Door stress (of dat nu komt door het werk of niet) wordt communicatie moeilijker, valt doorzettingsvermogen weg, raken mensen uit balans en kunnen zij zichzelf niet meer motiveren.

Dat gaat allemaal ten koste van de resultaten van het bedrijf. Reden genoeg om als werkgever actief aan de slag te gaan met soft skills. Wachten totdat werknemers zelf ermee aan de slag gaan, omdat het hun verantwoording zou zijn en niet van de werkgever, kost tijd en geld.

Tijd, omdat als je als werkgever zelf het voortouw neemt, er al snel resultaten te zien zullen zijn i.p.v. te wachten totdat werkgevers zelf het belang ervan inzien. Geld, omdat het de resultaten zal verbeteren en hoe eerder dat effect te merken is, hoe minder resultaat verloren gaat.

Soft skills zijn dan ook zo soft nog niet. Er valt heel wat te leren en er is altijd wel iets dat beter kan.

Meer weten hoe een vitabreak kan helpen?

Met een vitabreak wordt tijd nemen voor persoonlijk leiderschap en meer aandacht voor vitaliteit gestimuleerd. Dat kan al voor een klein bedrag per maand per werknemer en daarvoor zijn dure workshops van duizenden euro’s echt niet meer nodig. Online leren is het antwoord. Leren waar iemand wilt, wanneer iemand wilt en met of zonder hulp van een (online) coach. 30 minuten per dag bewegen? Elke dag aan de slag met gezonde voeding en gezond gewicht? Tijdens de pauze of onderweg in de trein aan de slag met persoonlijk leiderschap waaronder het verminderen van (werk)stress? Vitaliteit is de basis van soft skills, moedig werknemers aan met een abonnement op de online community van Vitabreak.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen