Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Slaap tekort is een belangrijk gezondheidsrisico.

Volgens een groot onderzoek uitgevoerd  door  onderzoeksbureau GfK in opdracht van CZ zijn slaapproblemen volgens werknemers voor 27% de reden van het ziekteverzuim in de 12 maanden voorafgaand aan het onderzoek.

In het onderzoek wordt ook vermeld dat:

  • Slaapproblemen de Nederlandse economie jaarlijks naar schatting 3 tot 4,5 miljard euro kost.
  • Het verzuimpercentage onder werknemers die slecht slapen 5.3% is en hoger ligt dan onder werknemers die gemiddeld tot goed slapen 2,4%

Zo zijn er nog veel meer onderzoeken gedaan naar de gevolgen van slaaptekort met duidelijk harde cijfers over gezondheid en kosten. Een onderzoek van het Zilveren Kruis meld dat 1 op de 6 mensen slaapproblemen heeft en 64% daardoor minder goed functioneert.

Wat kan je doen als je niet goed kunt slapen?

Je kent vast wel de bekende tips voor een betere nachtrust:

  • Dim een uur voordat je naar bed gaat de lichten in de kamer.
  • Neem een warm bad met lavendel.
  • Drink een beker warme melk.
  • Kijk geen televisie om in slaap te komen.
  • Laat de computer en je mobieltje met rust, omdat het blauwe licht zorgt dat je wakker blijft.
  • Eet niet vlak voordat je naar bed gaat.
  • Eet niet te zwaar of te veel in de avond.
  • Neem een banaan of een kom yoghurt.
  • Zorg dat het donker is in de slaapkamer en rustig.
  • Houdt de slaapkamer opgeruimd en om te slapen. Zorg ervoor dat het de plek in huis is voor rust en ontspanning en niet voor werk.
  • Veel bewegen.
  • Mediteren.
  • Yoga oefeningen.
  • Je rechter neusgat dicht houden en ademen door je linker.

Technieken die iemand zeker kunnen helpen om sneller in slaap te komen of een betere kwaliteit slaap te bereiken. Maar als het zo makkelijk was als een simpele oefening dan zouden er niet zoveel mensen rondlopen met slaaptekort. Het aantal mensen die slaaptekort hebben stijgt ook.

Er zijn meerdere redenen dat je moeite kunt hebben met slapen,  slecht in slaap komen of ’s nachts vaak wakker wordt. Hieronder worden er daar drie van beschreven die mogelijk de oorzaak kunnen zijn.

Slapen en spanning of stress.

Als je veel spanning of stress ervaart gedurende de dag dan kan jij jezelf de gewoonte hebben aangeleerd om die spanningen te negeren. Dat lukt overdag ook vaak wel, omdat je druk bezig bent. Thuis aangekomen liggen er waarschijnlijk ook taken voor je om te doen en in de avond ben je bezig met weer andere activiteiten die je hoofd bezig houden. Pas op het moment dat je naar bed gaat en de rust zult vinden om te kunnen ontspannen ga je nadenken over de dag. Je kunt zelfs gaan piekeren over wat er gebeurd is. Logisch natuurlijk dat dit er toe zal leiden dat je niet of moeilijk in slaap kunt komen. Misschien wordt je wel midden in de nacht wakker en kan je de slaap niet meer vatten door het gepieker. Technieken zouden je dan wel kunnen helpen. Alleen door iets te doen aan de oorzaak van het gepieker zal er voor zorgen dat je jouw slaapprobleem oplost.

Wat je kan helpen om inzicht te krijgen in de spanning en stress die je ervaart is, om voordat je gaat slapen je gedachten op te schrijven. Je schrijft zo mogelijke problemen van je af en het geeft je meer inzicht op het probleem dat zorgt dat je spanning en stress ervaart. Je kunt zo mogelijkheden voor jezelf vinden om er iets aan te gaan doen.

Slecht slapen doordat je het te druk hebt.

Door heel de dag druk te zijn, zit aan het einde van de dag je hoofd overvol. Ook je lichaam heeft het zwaar te verduren tijdens een drukke dag. Je raakt daardoor oververmoeid. Zo moe dat het je juist belemmerd om in slaap te komen. Je voelt je onrustig en ‘ligt niet lekker’ waardoor je gaat woelen of een onrustige nachtrust zult ervaren en daar ook midden in de nacht wakker van kunt worden. Afbouwen aan het einde van de dag is dan belangrijk waarbij de eerder genoemde technieken zeker kunnen helpen.

Een ander gevolg van het druk zijn is dat je niet vroeg naar bed wilt gaan. Je kunt vinden dat je door vroeg naar bed te gaan geen tijd hebt voor wat je privé belangrijk vindt om te doen. Vaak laat naar bed gaan en het hebben van een korte nachtrust wordt zo een gewoonte die ervoor zorgt dat je ook niet vroeger naar bed wilt. Je bent dat immers niet gewend. Je slaapt daardoor maar 5 tot maximaal 7 uur per nacht wat te kort is voor je immuunsysteem en dus voor de gezondheid en jouw energieniveau.

Niet kunnen slapen, omdat je bang bent niet te kunnen slapen.

Niet kunnen slapen put je uit en heeft gevolgen voor je stemming en hoe jij je lichamelijk voelt. Je wilt wel heel graag slapen en daar doe je misschien ook alles voor. Je hebt alle technieken al eens geprobeerd, maar meestal werken ze niet of na een tijdje niet meer.

Door iets heel graag te willen, je eigenlijk proberen te dwingen om te gaan slapen maak je van slapen een probleem. Het kan heel de dag in je hoofd zitten dat je het zo naar vindt om zo slecht te slapen. Je denkt er vaak aan waardoor het ‘probleem’ eigenlijk alleen maar groter wordt. Je programmeert je brein dat naar bed gaan vervelend is en in slapen of doorslapen lastig.

Mensen die goed slapen, denken daar helemaal niet over na. Ze gaan naar bed, leggen hun hoofd neer en slapen na vijf minuten. Een frustrerend idee misschien als dat bij jou niet lukt, maar er over piekeren dat je niet kunt slapen maakt het alleen maar lastiger om in slaap te komen.

Probeer niet of zo weinig mogelijk te denken aan slapen en dat slapen moeilijk is. Als we iets soms veel te graag willen en bang zijn dat het niet gebeurd, lukt het juist niet. Je werkt jezelf dan tegen.

 

 

Comment Section

0 reacties op “Slaap tekort is een belangrijk gezondheidsrisico.

Plaats een reactie


*