Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Snacken door stress of verveling op het werk

Snack jij vaak op je werk?

Snacken is gewoon af en toe lekker, maar wat als je veel snacks eet en wat als het komt door stress of verveling op het werk?

Snacken door gevoelens als stress of verveling is een vorm van emotie eten. We kunnen allemaal af en toe wel eens de behoefte voelen om ons te buiten te gaan aan een snack maar dat snacken kan echt een probleem worden. Het wordt soms een gewoonte en zeker als die gewoonte als reden heeft om gevoelens als stress of verveling te verminderen.

Niet alleen de behoefte aan zoetigheid wordt daardoor meer waardoor we nog meer gaan snacken, omdat het voor veel mensen werkt.  Er wordt ook niet iets gedaan aan de stress of verveling wat ten koste gaat van productiviteit en werkgeluk.

Onderzoeken naar snacken op het werk.

Er is een onderzoek door My VoucherCodes.co.uk onder haast 2000 vrouwen met een fulltime baan op kantoor naar snacken op het werk. Daaruit bleek dat vooral vrouwen graag snacken tijdens het werk. Zo’n 87% zou elke dag (stiekem) op het werk snacken. Dat snacken zou ervoor zorgen dat er zo’n 650 kcal extra naar binnen gaat op een dag, genoeg voor een volledig avondmaal.

Uit een enquête van de Britse kledingketen ‘High & Mighty’ bleek dat 42% van de respondenten met een kantoorbaan per jaar zo’n 6 kilo aankomt. De populairste tussendoortjes zouden chips en chocolade zijn.

Bij de mannen gaat 50% zich regelmatig te buiten aan suikerrijke en vette snacks. Vooral bij mensen die op kantoor werken zou verveling een grote rol spelen. De helft van de mannen zegt regelmatig energie en suiker nodig te hebben en regelmatig toe te geven aan snackgedrag.

Snacken op het werk emotie eten

Met snacken als gevolg van een emotie wordt geprobeerd om gevoelens te veranderen. Bij werk dat voor het gevoel ‘geestdodend’ is of juist veel energie en concentratie vraagt, kan iemand die behoefte krijgen. Er ontstaat een drang naar het bevredigen van gevoelens, emoties en behoeften. Dat kan simpelweg ook zo zijn door stress die bijvoorbeeld ontstaat, omdat er een artikel of rapport moet worden ingeleverd, een belangrijk of lastig gesprek gevoerd moet worden of bij een deadline voor een project.

Stress op het werk of verveling wat ook voor stress kan zorgen, kan door verschillende redenen ontstaan. Misschien verschillend in omvang, maar het zoeken naar een oplossing om die gevoelens te veranderen ligt voor veel mensen in eten. 

Wat kan je doen om snacken op het werk door stress of verveling tegen te gaan?

Het eten van ongezonde tussendoortjes gaat vaak ongemerkt. We doen het automatisch. Zodra we ons niet prettig voelen, grijpen we naar die producten. Meer bezig zijn met wat je doet, meer aandacht geven aan waar je mee bezig bent kan je helpen ongezond snacken drastisch te verminderen. Dat hoeft niet met wilskracht. Wilskracht werkt meestal niet maar door meer ruimte te geven aan jezelf. Vaak mogen we van onszelf het niet even wat rustiger aan doen, even stoppen en iets anders doen zoals een praatje maken met iemand.

Snack je vaak tijdens het werk?

We hebben het te druk om ons bezig te houden met een kleine wandeling en we willen anderen niet lastig vallen, want die hebben het ook al druk genoeg en zitten niet op een praatje te wachten. 

Toch helpt het om even een korte pauze in te lassen al is het maar 10 minuten, al heb je het nog zo druk voor je gevoel.

Het grote nadeel van snacken van producten die veel vet en suiker bevatten is namelijk dat het je even energie en voldoening kan geven, maar dat gevoel maar al te vaak van korte duur is. Een kleine wandeling is misschien minder prettig, omdat het geen lekker weer is of, omdat jij je dan schuldig voelt door niet aan het werk te zijn. Voor je gemoedstoestand en productiviteit werkt een korte pauze wel veel beter.

Bewust worden van wat je wilt oplossen met snacken.

Als snacken het gevolg is van gevoelens als stress of verveling, sta daar dan eens wat beter bij stil. Wat is het dat je anders zou willen of wat is er gebeurd? Vraag jezelf eens af waarom het eten van die reep chocolade of die vette hap ineens zo aantrekkelijk lijkt. Heb je honger? Hoe komt dat dan dat je honger hebt? Heb je de lunch overgeslagen of komt het, omdat jij je ergens zorgen om maakt? Je bewuster worden van wanneer je gaat snacken, wat je dan eet en wat je denkt dat het voor je doet kan je helpen meer controle te krijgen. Meer controle over het snacken, zoals er bewust voor kiezen om in die gevallen dan juist te kiezen voor iets dat gezond voor je is. Zorgen dat je bewuster wordt van wat het snacken doet op de lange termijn, maakt het makkelijker om niet te kiezen voor waar het snacken je op dat moment mee helpt. Het verdringen van onprettige gevoelens.

Wat zou het plezier in jouw werk kunnen verbeteren?

Het is belangrijk voor jouw eigen werkgeluk om bewust te zijn van wat er met je gebeurd door situaties op het werk die de drang naar snacken doen toenemen. Kijk naar wat er voor mogelijke oplossingen zijn. Hoe kan je het werk meer passend maken bij jouw talenten en kwaliteiten? Wat zou je zelf kunnen doen en waar zou jouw leidinggevende bij kunnen helpen of een collega? Is er een collega veel beter in bepaald werk dan jij en zou je eens in gesprek kunnen om te zien of je met bepaalde werkzaamheden zou kunnen ruilen zodat jullie beiden meer plezier beleven?

Er zijn vaak verschillende mogelijkheden om stress en verveling op het werk tegen te gaan. Dat hoeft niet in een keer net zo min als dat je direct zou moeten stoppen met alles dat ongezond is in je mond te stoppen. Stap voor stap kom je er ook zolang je maar in ieder geval blijft zoeken naar mogelijkheden om dat plezier in je werk te verbeteren.

 

 

Comment Section

0 reacties op “Snacken door stress of verveling op het werk

Plaats een reactie


*