Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Terug van vakantie? Hallo werkstress!

Vakantie voorbij en werkstress verlagen?

Het is half augustus en de vakantietijd is voor veel mensen al weer voorbij of loopt op zijn eind. Ik hoop natuurlijk dat je een hele fijne vakantie hebt gehad, maar nu dat je weer aan de slag gaat, wat doe jij om aankomend jaar je werkstress te verlagen?

Misschien heb je totaal niet over je werk nagedacht in de vakantie. Je behoort dan tot een van de gelukkigen die hun werk goed kunnen loslaten. Je gebruikt de vakantie dan waar het voor is bedoeld, tot rust komen. Erg veel mensen lukt het niet of nauwelijks om werk los te laten tijdens de vakantie.

We nemen de laptop en mobiele telefoon mee van het werk om ‘af en toe’ wat werk te kunnen doen. Hoewel iemand dan toch wat tot rust is gekomen, is dat vaak niet genoeg om er weer een heel jaar tegenaan te kunnen.

Hoe snel denk jij al weer aan jouw werk na de vakantie?

Zodra we terug zijn van vakantie vragen we ons af hoeveel werk er zou zijn blijven liggen. En vaak draait ons brein al weer overuren nog voor we een voet in het vliegtuig terug naar huis hebben gezet.

De meeste mensen voelen zich na een vakantie meer ontspannen, maar dat is helaas van korte duur. Er is onderzoek naar gedaan waaruit gebleken is dat dit ontspannen gevoel binnen twee weken na de vakantie al weer verdwenen is. Helaas voor je zuurverdiende vakantiecenten. Het was heerlijk voor zolang het duurde.

Ga beter voorbereid weer aan het werk.

Je weet waarschijnlijk al lang wat je zou kunnen doen om minder last te hebben van stress op je werk. Heb je dat wel eens voor jezelf opgeschreven? Wat zorgt er voor dat jij last hebt van werkstress?

Zijn dat redenen waar je zelf niet veel aan denkt te kunnen doen zoals herrie of een slechte verlichting? Misschien vind je dat de werkdruk te hoog is of heb je juist last van een collega waar je veel te maken mee hebt in je werk?

Wat maakt het dat je werkstress ervaart?

Nu je zo ontspannen terug bent en misschien wel in het vliegtuig zit onderweg naar huis of op je koffers wacht bij de bagage band heb je even de tijd om na te denken over wat jou spanning bezorgt.

Misschien heb je het geluk dat je nu nog lekker op het strand aan het genieten bent? Neem dan eens een blocnote en pen mee om voor jezelf op te schrijven wat jouw spanning brengt. Je hebt misschien geen zin om nu aan de stress op je werk te denken, maar het is er wel een goed moment voor. Op het moment dat je minder of misschien geen last hebt van stress ben je beter in staat om na te denken en keuzes te maken.

journal voor bijhouden stressdagboek

Je ademhaling is rustig en je brein werkt op zijn best zo aan zee of starend uit het raam van het vliegtuig. Een goed moment om een lijst te maken van wat je graag anders zou willen aankomend jaar en manieren te verzinnen om dat te realiseren.

Als je voor jezelf hebt opgeschreven wat het is dat er voor zorgt dat je vaak te veel spanning of stress ervaart, werk dat dan eens uit. Kan je iets doen of denk je van niet? Weet je het wel zeker dat je er zelf niets aan kunt doen of heb je er nooit eerder goed over nagedacht?

Bereid je voor op een gesprek.

Bij een lastige collega of te veel werkdruk zou jij je nu kunnen voorbereiden op een gesprek. Want wat zou anders kunnen? Hoe zou het zijn als de spanning of stress er niet voor je was, wat zou dan anders zijn?

Het is namelijk heel goed mogelijk dat jouw baas of leidinggevende helemaal niet op de hoogte is van hoe groot een probleem wel niet voor jou is. Misschien hebben anderen er ook last van? Wat zou er moeten gebeuren? Door zelf al na te denken over de oplossing en het ook proberen te zien vanaf de kant van de ander bereid jij je goed voor op een gesprek.

Piekeren of kwaad worden heeft niet zoveel zin.

Denk niet dat er toch niets zal veranderen. Of iets veranderd kan je niet van te voren weten. Misschien heeft niemand ooit nagedacht over een oplossing en alleen geklaagd. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er op dit moment geen oplossing is. Ook dan kan je iets doen aan de spanning en stress die je ervaart. Vaak lopen dingen niet precies zoals we dat zouden willen en zal je dingen moeten accepteren. Door er te veel bij stil te staan en erover te piekeren of er kwaad om te worden zet je voor jezelf alleen maar meer druk op de ketel.

bekijk het door verschillende brillen

Niet alles verloopt op een voor iedereen prettige manier. Zeker niet op het werk waar er veel verschillende belangen zijn. Door wat er speelt door meerdere brillen te bekijken maak je het voor jezelf makkelijker om iets los te laten en een plek te geven.

Denk je dat er wel iets aan te doen is en zou een gesprek helpen? Oefen dan het gesprek dat je wilt aangaan. Je kunt oefenen door ook het gesprek op te schrijven. Vraag jezelf dan eerst af wat je wilt dat de uitkomst van het gesprek is. Goed weten wat je wilt is belangrijk. Probeer daarna eens na te denken over wat je verwacht dat de ander zal zeggen? Kan je op vragen of opmerkingen komen en daar nu al een antwoord op verzinnen?

Voorbereiden op een (lastig) gesprek maakt dat je meer ontspannen en zelfverzekerder het gesprek in zult gaan. Je overtuigingskracht wordt sterker, omdat je nagedacht hebt van te voren over eventuele vragen die gesteld kunnen worden. Als je dan ook nog met een oplossing kunt komen dan ga je sterk zo’n gesprek in.

De vakantieperiode kan ook een mooi moment zijn om eens kritisch te kijken naar jouw loopbaan.

Je kunt je afvragen waar je nu staat in je werk, wat je bereikt hebt (het afgelopen jaar) en wat je verder wilt bereiken. Stilstand in een loopbaan kan ook voor stress zorgen. Misschien vind je jouw werk niet meer zo interessant. Tijdens de vakantie kan je bij jezelf eens goed nagaan wat het werk leuker zou maken.

Stress op het werk ervaren kan veel oorzaken hebben. Het is niet altijd alleen maar de werkdruk of de sfeer die voor stress zorgt. Als je het gevoel hebt dat je werk niet uitdagend genoeg meer is dan zou je kunnen nadenken over een gesprek met de leidinggevende over een aanpassing van jouw functie. Misschien zou je wel helemaal van functie willen veranderen. Wat zou daar voor nodig zijn? Bezit je dan de juiste competenties of zou je eerst een cursus of training moeten volgen?

Ook voor zo’n gesprek kan jij je tijdens de vakantie eens rustig voorbereiden. Weten wat het is dat je wilt is de eerste stap op weg naar verandering.

Comment Section

0 reacties op “Terug van vakantie? Hallo werkstress!

Plaats een reactie


*