Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Tijdens je vakantie op gewicht blijven | vakantie dieet

Hoe blijf je op gewicht tijdens de vakantie.

Kom jij ook altijd aan en is het lastig om op gewicht te blijven tijdens de vakantie? Het is ook niet gemakkelijk om op gewicht te blijven want tijdens de vakantie is het juist zo verleidelijk om je tegoed te doen aan al het lekkers. Denk aan bbq feestjes en terrasjes, maar ook op de camping of in het buitenland vliegen de kilo’s er misschien aan als je niet oppast.

Hoe kan je nu zorgen dat je op gewicht blijft tijdens de vakantie?

Laten we eerst eens kijken wat je mogelijk anders doet als je op vakantie bent.

  • Je eet vaak makkelijker, voedsel dat eenvoudig te bereiden is.
  • Vaker uit eten gaan in plaats iets zelf maken of je gaat sneller iets halen.
  • Je drinkt meer alcohol.
  • Je beweegt minder doordat je heel de dag op het strand bent aan het genieten van de zon.
  • Je steekt vaker de bbq aan en eet daardoor meer vlees, stokbrood met kruidenboter of patatjes.
  • In de ochtend eet je vaker croissants of Frans stokbrood.
  • Je eet minder verse groente en/of fruit.
  • Je drinkt meer frisdrank.
  • Op vakantie vind je vaak de lekkerste toetjes en ijsjes die je toch even wilt proeven.

Wat doe jij in de vakantie wat je anders niet (zo vaak) doet?

Alles bij elkaar gezien is het niet meer dan logisch dat je in de vakantie aankomt. Ongemerkt eet en drink je meer calorieën dan je verbruikt of normaal doet.

Het belangrijkste om in de vakantie te doen als je niet (te veel) wilt aankomen is een afspraak maken met jezelf. Natuurlijk wil je genieten, ook van het lekkere eten en drinken, maar als je niet wilt aankomen tijdens de vakantie zal je toch een keuze moeten maken. Wat is het dat je liever wilt?

Die keuze is lastig want je bent eerder geneigd om een keuze te maken die goed voelt op kort termijn dan om een keuze te maken waarbij jij je goed zou voelen op lang termijn. Dat is zeker zo tijdens de vakantie.

Er zijn dan ook vaak een aantal problemen waar je tegenaan kunt lopen tijdens de vakantie.

  1. Het gevoel hebben dat jij jezelf dingen ontzegt.
  2. Beïnvloeding van de mensen waarmee je op vakantie bent.
  3. Het aanbod van lekkers is groter dan thuis in de bekende supermarkt waar je prima de schappen met ongezond lekkers weet te vermijden.
  4. Het gevoel “het is vakantie dus alle remmen mogen los”.

Je wilt tijdens de vakantie niet nadenken over je gewicht. Je wilt gewoon genieten van de gezelligheid en dat kan ook. Het is alleen belangrijker dan ooit om bewuster bezig te zijn dan thuis. Dat betekent niet dat je minder mag genieten. Eigenlijk werkt het andersom, probeer er extra van te genieten.

Als je niet geniet, kan je dag al snel zo verlopen:

Het begint vaak al bij het ontbijt:

In de ochtend wanneer het gezin aan de croissantjes zit en de van huis meegenomen potten met zoetigheid op tafel wordt gezet kunnen er bijvoorbeeld twee dingen gebeuren.

  1. Je gebruikelijke routine van een kom yoghurt of smoothie ontbreekt, omdat de yoghurt niet lekker is die je hebt gekocht of je geen blender tot je beschikking hebt.
  2. Je eet meer dan gebruikelijk, omdat het gezellig is om samen aan de ontbijt tafel te zitten waarop al het lekkers staat.

 

Ontbijt op de camping

Normaal eet je misschien in de ochtend eerder of later dan het gezin en heb je er niet zoveel last van dat de overige familieleden aan de pot Nutella zitten. Alleen in het weekend ontbijt je samen, maar dan zorg je misschien ervoor dat er een gezonder ontbijt op tafel staat. Je neemt dan meer de tijd om na te denken over wat je zal gaan eten. Op de camping of tijdens het buffet van jouw hotel  gaat het wat anders.

Je zult in de campingwinkel en tijdens het buffet vaker producten vinden die niet gezond voor je zijn. 80% van de producten zijn producten als koffiebroodjes, chocoladebroodjes, croissants en ook de toetjes ontbreken niet. Het kan lastig zijn om daar nee tegen te zeggen en verder te kijken naar de overige 20% of misschien zelfs 10% van de producten die wel gezond voor je zijn.

Misschien hou je het de eerste dag nog vol, maar er is een grote kans dat je de tweede dag ook zo’n koffiebroodje gaat proberen.

Onderweg of bij het zwembad:

Er zijn zo nog veel meer momenten in de vakantie. Als je onderweg bent en het gezin wil een ijsje. Het is warm en eigenlijk heb jij er ook wel trek in, maar ja, je hebt al een koffiebroodje op. Toch doe je het want je bent op vakantie.

Je slaat misschien een uurtje later die paar chipies niet af die je door je kind worden aangeboden uit zijn zakje of neemt ook een, twee of meer van de meegenomen snoepjes.

Het terras en de extra kcal:

Later op de dag zit je gezellig op het terras en je partner neemt een verkoelend biertje. Die lust je ook wel en hup weer 250 calorieën naar binnen of meer als je ook toch die tappas eens probeert, omdat ze volgens je partner zo lekker zijn. “je moet ze echt proberen schat, ze zijn heel lekker”.

Op een vakantiedag eet je zo veel meer dan normaal en producten waarvan je het gevoel krijgt dat als je er alleen maar naar kijkt, er al een kilo bij zit.

Schuldgevoelens, spijt of teleurstelling in jezelf.

Het meest vervelende is misschien nog dat je wel al dat lekkers hebt gegeten, maar heel de dag het gevoel hebt gekregen dat je het ‘eigenlijk’ niet zou moeten doen. Misschien nog niet bij het koffiebroodje, maar later of in de avond als je de salade aan het klaarmaken bent in de caravan voel jij je niet prettig. Er komt een schuldgevoel opzetten of teleurstelling want “waarom kan jij nou niet gewoon meedoen?” “waarom kan het hele gezin van al het lekkers genieten zonder aan te komen en jij niet?”

Bij het avondeten minder eten.

Je wilt het bij het avondeten goedmaken. Als heel het gezin lekker aan het genieten is van het avondeten, sla jij alles af en zit je misschien wat ongelukkig in je salade te roeren en drink je een glas water. Het toetje sla je over en je neemt na het eten alleen wat thee.

Het is een avondmaaltijd geworden van minder dan 300 kilocalorieën in een poging te compenseren van wat je allemaal die dag aan producten hebt gegeten met een hoog caloriegehalte.

Ook later die avond wanneer je gezellig buiten zit te kletsen en het lekkers op tafel komt weet jij je te beheersen. Je neemt niets en kijkt alleen maar toe hoe de rest wel al vrolijk pratend zich tegoed doet.

Hoe zou je het kunnen oplossen?

Het hoeft natuurlijk niet zo te gaan, maar voor veel mensen is het lastig om niet aan al dat lekkers dat voorbij komt op een dag weerstand te bieden. Een vakantie is er om van te genieten en daar hoort naast gezelligheid vaak ook lekker eten en drinken bij.

Misschien ben je nog niet op vakantie en ga je volgende week, maar maak jij je er nu al druk over. Je voelt het nu al aankomen dat het mis zal gaan.

 Pak het aan, begin bij je denkwijze:

Op vakantie gaan betekent tijd om te genieten. Tijd om te genieten van wat het leven je biedt, je gezin, vrienden, overige familie. Aandacht geven aan elkaar. Waardoor zou ik mij beter voelen?Het kan ook een tijd zijn om eens aandacht te geven aan jezelf. Niet alleen om bij te komen van een druk jaar in je hoofd, maar ook je lichaam eens wat bij te laten komen van al het rennen van hot naar her en de stress die je misschien ervaren hebt.

Aandacht aan onszelf schiet er nogal eens bij in. Zeker als het aandacht betreft om eens goed voor jezelf te zorgen. Dat vraagt om een andere kijk op dingen misschien. Want vraag jij jezelf wel eens echt af wat het nou is waardoor jij je goed zou voelen? Lichamelijk en emotioneel? Als je daar over nadenkt dan kom je misschien tot de ontdekking dat je vooral vrolijker in het leven zou willen staan en je lichamelijk en geestelijk wel wat meer energie kunt gebruiken.

Hoe sta jij bijvoorbeeld op? Hoe voel jij je als je jouw bed uitkomt en wat is jouw gebruikelijke routine in de ochtend? Spring je uit bed en ben je direct actief aan de slag om je aan te kleden en voor te bereiden op de dag? Loop je sloom naar de koffiemachine en kijk je dan gapend naar wat het weer is buiten of naar het nieuws op de televisie?

Actief zijn in de vakantie

Gezond eten en starten met regelmatig bewegen in de vakantie.

Er is natuurlijk ook een middenweg, maar waar deze vraag over gaat is of je de vakantie niet kunt gebruiken om eens heel goed voor jezelf te zorgen. Vraag jezelf eens af wat je echt wilt als het heel eenvoudig zou zijn om het te bereiken.

Zou je dan een betere conditie willen hebben en hoe zie jij jezelf dan? Ben je dan vaak aan het sporten of zou je dan in de ochtend joggen op een tijdstip dat iedereen net slaperig het bed uitstapt terwijl jij geniet van de rust en stilte of jouw favoriete muziek die door de oordopjes klinkt?

Wil je graag wat slanker zijn? Zie jij je jezelf weer als tien jaar geleden in je favoriete broek of dat leuke jurkje dat je bewaard achterin je kast in de hoop dat je die ooit nog zult passen?

Het maakt niet zoveel uit wat het is dat je graag zou willen voor jezelf. Visualiseer dat beeld eens, wat zou je doen als het anders was? Wat zou je doen als het kon?

De volgende vraag die dan volgt is logisch, je wilt dat wel, maar hoe zou je dat kunnen bereiken? Zou je dat kunnen bereiken (lees volhouden) door streng te zijn tegen jezelf? Zou je dat kunnen bereiken zonder jezelf eens op de eerste plek te gaan zetten en te starten met aandacht geven aan je eigen lijf en hoofd?

Er wordt vaak geprobeerd met wilskracht iets te bereiken. Als het over vakantie en op gewicht blijven aankomt dan wordt wilskracht wel een hele moeilijke weg. Een weg die vol kan zitten met teleurstellingen of momenten dat je het niet naar je zin hebt, omdat je liever zou genieten van een koffiebroodje.

Het hoeft niet zo lastig te zijn dan jij je het jezelf misschien maakt.

Start eerst eens met de vakantie te zien als meer dan weg zijn uit je dagelijkse beslommeringen. Zie het als tijd voor aandacht aan mensen die je lief hebt waaronder jezelf. Wees eens zorgzaam naar je eigen lijf en hoofd. Het begin is de vakantie te zien als de tijd om nog bewuster om te gaan met je eigen lijf op een positieve manier. Eindelijk de tijd om voor jezelf te zorgen en te genieten van jouw eigen leven dat je deelt met familie en vrienden om je heen.

Je vakantie zien als een moment van ontsnapping uit de sleur vormt geen positief beeld in je hoofd. De vakantie zien als alles los laten en doen wat je eigenlijk wilt, je goed voelen in je hoofd en lijf zorgt wel voor die positieve gevoelens.

Bereid je voor, zoals je dat voor andere dingen ook doet.

Wat doe je normaal als je voor iets of iemand wilt zorgen? Je bereid je voor. Je weet wat die persoon of die situatie nodig heeft en dan zorg je ervoor dat het er is.

Als je een dagje weg gaat met het gezin, dan zorg je dat je weet waar je naar toe gaat voordat je de deur uitstapt. Als je wilt dat een situatie op het werk goed verloopt, zoals misschien een vergadering dan bereid jij je op die vergadering voor.

Zo is het ook met voor jezelf zorgen tijdens de vakantie. Bereid je voor. Maak het jezelf tijdens de vakantie makkelijker en probeer dat beeld elke dag weer voor je te halen. Dat beeld hoe je zou zijn als het heel makkelijk was om te bereiken. Wat zou jou dan tijdens de vakantie helpen?

Tips voor de voorbereiding van jouw vakantie:

Het is helemaal niet vreemd dat je tijdens de vakantie beslissingen maakt die je normaal niet zou maken. Normaal let je op wat je eet en eet je stukken gezonder. Het onbekend zijn in het buitenland kan een probleem zijn want waar haal je in het buitenland gezond eten? Welk restaurant heeft gezonde dingen op de menukaart? Zijn er misschien erg veel snackbars maar weinig goede restaurants?

Je kunt daar voordat je gaat boeken of voordat je op vakantie gaat al op letten. Google de plaats of het gebied waar je naartoe gaat en zoek van te voren de plekken uit om uit eten te gaan. Bekijk alvast de menukaart als dat op de site staat of lees reviews van andere mensen.

Als je op een camping zit of een appartement hebt geboekt kan je kijken waar en wanneer er een plaatselijke markt is om verse producten te kopen. Zoek ook eens uit waar de plaatselijke bevolking naartoe gaat. Hoogstwaarschijnlijk eten die niet in een bistro op de boulevard.

Je kunt ook bij de receptie van je hotel of appartement vragen of zij je iets kunnen aanbevelen. Vraag naar een restaurant of een beter geprijsde supermarkt dan die op de boulevard te vinden is. Door te vragen “zou jij daar ook naartoe gaan?” laat je weten dat je echt opzoek bent naar plekken waar de lokale bevolking gaat eten of zijn boodschappen haalt. Grote kans dat het aanbod beter en goedkoper is.

Je lievelings smoothie of gezonde fruit drank niet willen missen.

Het is waarschijnlijk wat teveel van het goede om je keukenapparatuur mee te nemen in je reistas, maar je hoeft je favoriete zelfgemaakte drankje niet te missen. Ook niet als je in een hotelkamer zit.

Zoek eens naar een miniblender of reisblender op het internet. Die passen makkelijk in je reisbagage. Let wel even op de aansluiting van de elektriciteit, schaf eventueel nog een verloopstekker aan.     adapter blender

Zo kan je nog meer dingen verzinnen misschien waardoor jij het makkelijk krijgt om de gewoontes die je thuis hebt of als je geen vakantie hebt vol te houden. Je darmen zullen daar vermoedelijk ook blij mee zijn. Niet iedereen is gebaat bij een verandering van voedsel.

Wandelen, joggen of hardlopen.

Net zoals bij het vinden van de restaurants kan je van te voren kijken waar je zou kunnen wandelen, joggen of hardlopen. Is die mogelijkheid er niet direct of niet erg aantrekkelijk, kijk dan of er een fitnessruimte is in het hotel of in de buurt waar je kunt gaan hardlopen. Dat kan ook veel fijner zijn, omdat het weer op je vakantiebestemming erg warm is. In een fitnessruimte met airconditioning sport je waarschijnlijk ook veel fijner.

Is dat er allemaal niet? Sta dan niet alleen vroeg op om je handdoek op een bed bij het zwembad neer te leggen, zodat je later een plek hebt, maar duik het zwembad in. Het is dan nog niet zo druk dus dan heb je ruimte genoeg om baantjes te zwemmen. Sommige vakantieresorts geven ook aqualessen in de ochtend. Schrijf je er voor in of kijk of ze andere sportieve activiteiten organiseren die je beter liggen.

Nieuwe-gezonde-gewoontes

Op vakantie kan een hele goede tijd zijn om te starten met een nieuwe goede gewoonte. Start met meer bewegen op vakantie. Goed voor je conditie en voor de slanke lijn. Je kunt een stappenteller meenemen of een wat duurdere variant zoals een activity tracker. Let daarbij wel op dat de meeste van die activity trackers niet waterdicht zijn dus spring er niet mee in het zwembad.

Hoe zit het nou met het vakantiedieet?

Een dieet is niets meer dan het volgen van een schema waarop dagelijks staat wat wel of juist niet te doen. Het is een planning die je gebruikt als houvast om een doel te bereiken. Of dat nu is om minder koolhydraten te eten, je te houden aan een calorieinname per dag van 1600 kcal of zo veel mogelijk onbewerkte producten  te eten.

Het dieet tijdens de vakantie is dus een schema dat jou houvast kan geven. Wat zou jou houvast geven? Ken jij jouw valkuilen? Bezig zijn met een echt dieet zal je zeker niet bevallen als je op vakantie bent. Begin daar dan ook niet aan. Kijken (het liefste voordat je op vakantie gaat) wat je wel zou helpen om zo gezond mogelijk bezig te zijn tijdens de vakantie is het zelf maken van zo’n schema.

Persoonlijk ‘dieet’ schema

Het is ook beter om een persoonlijk schema te hebben. Wat lust je graag en wat is dan makkelijk te bereiden als je op vakantie bent? Zou je eens geen bbq kunnen houden met vlees maar een bbq met geroosterde groente of vis?

Het idee achter een vakantiedieet is bewust bezig zijn met wat jij denkt dat goed voor je is om te zijn wie je wilt zijn. Fit zijn, energie hebben en je goed voelen. Dansen gewicht verliezenDat lukt je  het beste door goed voor jezelf te zorgen en daar is wat voorbereiding voor nodig. Je bevind je straks waarschijnlijk in een andere omgeving met andere producten of gebruiken.

Als je toch graag dat rosétje wilt drinken zodra de zon onder gaat compenseer het dan niet met een avondmaaltijd van zo weinig mogelijk kcal maar onderneem iets actiefs. Ga badmintonnen op de camping of dans de hele avond op meeslepende muziek in de Cariben.

 

 

Comment Section

0 reacties op “Tijdens je vakantie op gewicht blijven | vakantie dieet

Plaats een reactie


*