Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Beweeg jij genoeg?

Als je aan mensen de vraag stelt “beweeg jij genoeg?”dan is het antwoord vaak “ja”. De meeste mensen denken dat ze genoeg bewegen en die dat niet doen hebben er dan ook vaak gewoonweg geen zin in of tijd voor.

Wat doen we zoal?

  • Wandelen
  • Joggen en hardlopen
  • Naar de sportschool
  • Tennis, hockey, voetbal of een andere teamsport
  • Fietsen naar het werk
  • 3 tot 5x per dag de hond uitlaten
  • Werken in de tuin
  • Een beroep waarbij we veel lopen.
  • Bewegen met kinderen
  • Het huishouden
  • Vaak de trap nemen i.p.v. de lift.

We hebben elke dag kansen om veel te bewegen en velen van ons doen dat ook regelmatig. Waarom is er dan zoveel ophef over dat we niet genoeg zouden bewegen? Wie loopt dan het meeste risico op te weinig beweging met alle gevolgen van dien? Als je rondvraagt, kom je toch vaak tot de conclusie dat mensen vinden dat bewegen belangrijk is en dat ze zelf vinden genoeg aan beweging te doen.

Te veel zitten

Supergoed als je regelmatig beweegt maar hoelang achter elkaar zit jij eigenlijk?

Het is niet alleen belangrijk dat je sport of anders aan beweging doet. Belangrijk is om niet té lang te zitten en met te lang zitten wordt een half uur bedoeld*. Als je het zo bekijkt, dan zijn er wel heel erg veel mensen die te weinig bewegen.

*Bron NISB

De mensen in Nederland die het risico lopen te weinig te bewegen, zelfs als ze na het werk genoeg aan beweging doen zoals sporten of in hun vrije tijd in de tuin werken of wat gaan wandelen, dat zijn o.a. de mensen die op kantoor werken. Naast kantoorwerk zijn er nog meer beroepen waarbij je veel moet zitten. Denk aan een buschauffeur of een chauffeur in de transportwereld. Totaal zijn er zeker zo’n 3 miljoen mensen die het risico lopen te veel tijd achter elkaar te zitten. Zeker 2 miljoen mensen werken in Nederland op kantoor en zitten te lang op een dag en té lang achter elkaar.

Redenen om weinig te sporten:

Naast mensen die een zittend beroep hebben, zijn er misschien nog wel veel meer mensen die te weinig bewegen of in ieder geval niet veel aan sport doen. Een paar van die redenen zijn volgens het kenniscentrum sport;

  • Lichamelijke of verstandelijke beperkingen.
  • Een te laag inkomen.
  • Culturele opvattingen.
  • Een gebrek aan ervaring.

Wat misschien nog zeker ontbreekt aan de lijst van het kenniscentrum is gebrek aan tijd, te druk hebben of mentale en lichamelijke vermoeidheid na een lange werkdag. Maar is druk zijn niet een keuze? En als je sporten echt belangrijk vindt, zou je er dan niet gewoon tijd voor vrijmaken? Je zou toch je agenda erbij kunnen pakken en zeker één keer in de week een half uur kunnen joggen of een uurtje een andere sport kunnen inlassen? Waarom doen we dat niet gewoon als we bewegen belangrijk vinden? De reden daarvan is, omdat we vaak geen tijd meer vrijmaken voor onszelf. We zijn al een lange tijd gewend om veel te doen voor anderen. Familie, vrienden en voor ons werk. Onszelf zetten we vaak op de tweede of misschien wel op de vierde plaats.

We vinden wel dat we meer moeten bewegen en zouden wel graag meer tijd en fut willen hebben om vaker te sporten maar om zo’n goede gewoonte vol te houden, dat lukt veel mensen niet.

De motivatie vinden en erin houden om te sporten.

Onderzoek heeft uitgewezen dat we gaan sporten en het ook volhouden als we contact hebben met mensen die wel regelmatig aan beweging doen. Het vinden van een sportmaatje zal dan helpen of in ieder geval met mensen omgaan die sporten.

Als jij jezelf wilt motiveren, zal het ook helpen om een plan te maken zoals een beweegplan of een wandelplan. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om die sport die je wilt gaan doen te beoefenen? Waar ga je sporten? Hoe vaak zou je kunnen sporten? Op welke dagen en hoe lang per keer?

Om gemotiveerd te blijven kan je gebruik maken van schema’s of een journal waarbij je jouw vorderingen bijhoudt. Denk aan een schema met sportresultaten, hoeveel stappen je hebt gezet op een dag of gewoon hoe beter jij je voelt, wat het doet met je energieniveau.

Sporten of meer bewegen op het werk.

Er zijn steeds meer werkgevers die ook het belang zien om medewerkers te stimuleren om meer te bewegen en te sporten. Door de WKR (werkkostenregeling)  is het bijvoorbeeld mogelijk om een fitnessabonnement aan te bieden met belastingvoordeel. Andere mogelijkheden zijn wandelprogramma’s, bedrijfsyoga, actieve workshops en bedrijfsuitjes of deelnemen en organiseren van sportieve evenementen. Als werkgever van een onderneming in het klein bedrijf wordt het stimuleren van bewegen en sporten door de vele mogelijkheden beter betaalbaar.

96% van de mensen in Nederland zou  bewegen belangrijk vinden volgens de kennisbank sport en beweging. Een meerderheid wil ook graag meer bewegen, maar komt daar in de dagelijkse hectiek niet aan toe. Door in een organisatie iets aan bewegen te gaan doen, voorzie je als werkgever aan de behoefte die leeft onder het personeel.

Natuurlijk kan je werknemers niet dwingen om meer te bewegen of te sporten maar als werkgever kan je het wel bespreekbaar maken en informatie geven over hoe belangrijk het is. Zelf het goede voorbeeld geven door werknemers uit te nodigen voor een lunchwandeling of een bespreking tijdens een wandeling is bijvoorbeeld een goede optie.

Fitcoach programma vitabreak,

Meer lezen over de voordelen van een beweeginterventie inzetten voor de werkgever kan gelezen worden onder het fitcoach programma bewegen op het werk.

Het programma biedt vele leuke mogelijkheden die zorgen voor (extra) motivatie van deelnemers om dagelijks te bewegen. Te denken valt dan aan een persoonlijke online coach, een eigen dashboard met doelen, challenges, vorderingen en informatie over bewegen, voeding en gezondheid in het algemeen.

Wandelprogramma vitabreak

Comment Section

0 reacties op “Beweeg jij genoeg?

Plaats een reactie


*