Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Fit blijven zonder al te veel moeite

2017 fit beginnen…. Maar geen zin om naar de sportschool te gaan?

Je dag wat actiever doorbrengen helpt al genoeg. De hele dag zitten is niet goed voor je zeggen onderzoeken. Wat zou het betekenen als iemand die op kantoor werkt en bijna niet beweegt, nou eens 15 minuten per dag meer zou gaan bewegen? Dan daalt zijn risico op vroegtijdig overlijden volgens die onderzoeken al met 14%. 14% is erg veel, maar wat zou je dan het beste kunnen doen?

Hoe zorg je voor een actiever leven? Door vaker van de bank af te komen, dat is natuurlijk duidelijk, maar niet elke activiteit is goed genoeg. Het code woord om rekening mee te houden,  is MET “Metabolische Equivalent van een taak”. Dagelijkse activiteiten als werken in de tuin of in het huishouden zijn allemaal beweging. MET geeft aan hoeveel energie een lichaamsactiviteit per uur kost. Waarbij één MET is, wat je lichaam in ruststand verbruikt.

Zie hieronder, een heel goed filmpje van de Volkskrant gepubliceerd op 6 januari 2017.  Beslist de moeite waard om het eens te bekijken.

Bewegen verkleint het risico op chronische ziekten en houdt het lichaam fit. Nederland hanteert voor bewegen drie normen waarmee aangegeven wordt hoeveel bewegen goed zou zijn.

Drie normen van bewegen;

  • De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) 5 dagen per week, 30 minuten per dag recreatief bewegen.
  • De Fitnorm, 1 á 3 keer per week, minimaal 20 minuten per keer intensief bewegen (sporten)
  • De Spiernorm, 2 keer per week op niet achtereenvolgende dagen 8 á 10 minuten spierversterkende (kracht en lenigheid) oefeningen doen.

30 minuten per dag bewegen is een combinatie tussen de NNGB en de Fitnorm.

Bewegen en overgewicht

Bij overgewicht verkleint lichaamsbeweging de kans op hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten (zoals een hartinfarct of een beroerte), suikerziekte (diabetes) en gewrichtsklachten. Bij aanwezigheid van deze ziekten kan bewegen het risico verkleinen dat de klachten verergeren. Volwassenen met overgewicht, een positieve energiebalans of mensen die na een periode van afvallen op het behaalde gewicht willen blijven wordt aangeraden minimaal 1 uur per dag matig tot intensief te bewegen.

“Fit blijven zonder al te veel moeite” 

In samenwerking met het EFAA werken wij met het Fitcoach programma. Wil je ook met jouw bedrijf daaraan meedoen? klik dan hier voor het programma bewegen op het werk.

Meer lezen? Misschien zijn deze artikelen ook iets voor jou:

Beweeg jij wel genoeg?

Afvallen en beginnen met hardlopen of wandelen.

De knop om voor je gezondheid.

Comment Section

0 reacties op “Fit blijven zonder al te veel moeite

Plaats een reactie


*