Word je ook lid van de Vitabreakclub?
Lees snel meer

Meld je aan als lid van Vitabreak.

Zodat je niks mist voor een vitaler leven.

Page content

article content

Uitgeblust zijn na je werk, hoe te voorkomen?

Uitgeblust na je werk?

Voel jij je soms uitgeblust na een stressvolle werkdag? Dat kan natuurlijk wel eens voorkomen. Iedereen kent wel zo’n dag dat alles tegen lijkt te zitten en je het  gevoel hebt gekregen dat het een soort van dweilen met de kraan open dag is.

Uitgeblust, futloos, doodmoe, zonder energie. Het is vervelend natuurlijk en het werkt meestal ook door s’avonds. Na zo’n dag heb je nergens meer zin in, je kookt niet gezond voor jezelf, maar besteld een maaltijd. Je neemt een of twee glazen wijn (tenzij je liever een biertje lust) en die avond sporten? Daar heb je al helemaal geen fut meer voor.

Af en toe zo’n dag dat hoort er gewoon bij, daar doe je niks aan. Gewoon maar uit de agenda schappen is het beste.

Tijdens zo’n DKO (Dweilen met de Kraan Open) dag kan je wel iets doen om het minder erg te maken waardoor je ook minder het gevoel hebt uitgeblust te zijn.

Wat kan je doen tegen een DKO dag?

  • Neem jezelf minder serieus en probeer om de dingen die mis gaan eens te lachen. Hoe erg iets is in werkelijkheid, is vaak lang niet zo erg als je op dat moment denkt. Door te lachen om wat mis gaat, voel je meestal direct de spanning al wat verdwijnen.
  • Maak een lijst met taken die je graag wilt afronden die dag, maar maak die lijst niet te lang. Door een lijst te maken van wat echt prioriteit heeft voelt het uitvoeren ervan al een stuk prettiger. Het zorgt voor meer rust in je hoofd en daardoor een betere focus.
  • Blijf goed  voor jezelf zorgen. Het is heel menselijk om de lunch over te slaan of geen pauze te nemen als je het druk hebt, maar het werkt vaak averechts. Je kunt je veel beter concentreren als je af en toe een pauze neemt. Zet een alarm elk uur of 1,5 uur en beloon jezelf dan met 5 tot 10 minuten pauze waarbij je echt even opstaat en afstand neemt van het werk.

Je uitgeblust voelen is niet zo erg, af en toe kan het zelfs best fijn aanvoelen (vaak de dag erna), omdat je een berg werk hebt verzet.

Vaker een gevoel hebben dat je uitgeblust bent na het werk is een ander verhaal. Als jij je vaak doodmoe voelt na een dag werken dan negeer je waarschijnlijk de signalen van vermoeidheid. Door maar door te gaan en weinig gas terug te nemen raak je door je energievoorraad heen.

Negeren van signalen

Vaak uitgeblust zijn is een teken van je lichaam dat je beter voor jezelf moet zorgen. Proberen de signalen van vermoeidheid te negeren kan ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid.

Er is niets mis mee om hard te willen werken zolang je ook maar goed jouw grenzen in de gaten blijf houden. Vaak genoeg wordt het niet of nauwelijks opgemerkt dat ons lichaam signalen afgeeft die ons vertellen wat te doen. Dat wil je ook niet, omdat jij je verantwoordelijk voelt voor al het werk dat af moet. Hoe meer je dan ook de signalen negeert, hoe beter je daar in wordt. De signalen zullen dan toenemen waarop je mogelijk nog harder je best doet om ze te negeren.

Wat kan je doen om te voorkomen dat jij je uitgeblust voelt door je werk?

 Stap 1.

Zorg dat je weet wat je energie geeft en energie kost. Door een boekje bij je te dragen of op je bureau te leggen waarin je bijhoudt wat je doet en hoe je energieniveau is,  breng je de situatie in kaart.

Stap 2.

Beantwoord geregeld de volgende vragen:

Hoe is mijn energieniveau? Hoog of laag? Geef je energieniveau een cijfer van 1 tot 5 waarbij 1 heel laag is en 5 hoog.

Voel ik mij gespannen? Geef dit gevoel ook een cijfer van 1 tot 5 waarbij 1 niet gespannen is en 5 erg gespannen.

Als je energieniveau laag is en/of je gevoel gespannen te zijn hoog, neem dan even afstand van je werk. Sta even op, loop een klein rondje of maak even een praatje met iemand voor 5 minuten.

 

 

 Download gratis jouw stressdagboek Stressdagboek download

Stap 3.

Wees alert op je gedachten. Zijn de gedachten positief of heb je negatieve gedachten? Raak je gefrustreerd misschien? Vraag jezelf dan af waarom dat zo is. Is de reden dat je negatief denkt of gefrustreerd raakt, omdat je moe bent?

Stap 4.

Kijk eens naar de taak die je doet. Ben je daar goed in of zou iemand anders dit veel beter of sneller kunnen? Durf om hulp te vragen aan collega’s als je ergens niet uitkomt of iets niet lukt. Lastig als je dat niet gewend bent om te doen, maar hoe meer je oefent in het durven vragen, hoe makkelijker dat ook wordt.

Je compleet uitgeblust voelen door je werk.

We gaan nogal eens veel te ver door. Leggen de lat veel te hoog voor onszelf en maken niet op genoeg en op tijd ruimte voor ontspanning. Dat dit zo is, blijkt wel uit de hoge cijfers van mensen die last hebben van burn-out symptomen. Het aantal dat zich met klachten meld bij de huisarts neemt nog steeds toe.

Download het E-book met de eerste stappen die je zou moeten nemen als je het gevoel hebt compleet uitgeblust te zijn of volg de online trainingen energiemanagement en leer meer over:

  • het veranderen van levensstijl,
  • het belang van doelen,
  • het maken van een plan voor meer gezondheid en (werk)geluk
  • het krijgen van meer energie.

De modules worden ondersteund door wekelijkse opdrachten die ook samen met individuele (online) coaching kunnen worden gemaakt.

Het gevoel hebben compleet uitgeblust te zijn kan aangeven dat je te veel stress ervaart en weinig mogelijkheden hebt om van de stress te herstellen. Zorg dat je de energiebalans weer terug zult vinden door het zorgen voor een betere balans tussen je werk en je privé leven.

Comment Section

0 reacties op “Uitgeblust zijn na je werk, hoe te voorkomen?

Plaats een reactie


*